01 November 2009

Eksplorasi Ke Melaka

sakan membeli-belah...
murid dan guru.....

Menara Taming Sari.


nasi lemak dan puyuh goreng berempah...



dapat pegang puyuh hidup...




Bagi mengakhiri Program Sinar Kegemilangan UPSR 2009, SK Bandar Baru Batang Kali, seramai hampir 110 orang murid dan 12 orang guru telah melakukan eksplorasi ke Melaka, Bandaraya Bersejarah. Program lawatan ini dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling dibawah seliaan Puan Norhanim bt. Taha.

Bertolak seawal jam 6.00 pagi, namum atas sebab kelewatan bas, maka kami mula bertolak pada jam 7.15 pagi. Destinasi pertama adalah di Kampung Sawah, Lubuk China, Negeri Sembilan bagi melihat sendiri Penternakan Burung Puyuh. Kami tiba lebih kurang jam 10.30 pagi. Di sini terdapat 9 kandang termasuk 2 kandang yang baru dibina. Di samping menternak puyuh, ikan keli, ikan puyu dan ikan baung juga diternak bagi menambah sumber pendapatan. Murid juga berkesempatan untuk menikmati burung puyuh goreng berempah yang menjadi salah satu masakan yang porpular di sini. Terima kasih En. Ayob bin Baba di atas kesudian untuk membenarkan kami melawat Ladang Burung Puyuh tersebut.

Setelah menikmati keenakkan burung puyuh goreng, kami bertolak ke Taman Buaya. Pada jam 12.40 tgh. kami tiba di sini. Kami juga sempat ke rumah hantu, menaiki keretapi serta berkesempatan mandi-manda di Taman Buaya ini. Setelah jam 3.30 petang kami bertolak ke Bandar Hilir, destinasi yang ditunggu-tunggu.

Walaupun perjalanan diiringi hujan, namun semangat kami masih membara. Setibanya kami di Bandar Hilir, kami terus solat di surau, salah satu kemudahan yang disediakan di Bandar Hilir. Pada jam 5.00 petang, kami ke Menara Taming Sari untuk menikmati pemandangan sekitar Bandar Hilir. Dengan bayaran RM4.50 bagi kanak-kanak dan RM8.00 bagi guru (harga berkumpulan), kami dapat menikmati panorama Bandar Hilir. Selama lebih kurang 7 minit kami berada di Menara Taming Sari. Pengalaman yang menakjubkan. Sempat juga kami mendaki kota A Farmosa dan membeli belah di baza Dataran Pahlawan.

Jam 7.40 malam. kami betolak balik, menuju destinasi Rehat dan Rawat sebelah Seremban, menghala ke Kuala Lumpur. Kami tiba pada jam 8.35 malam. Setelah selesai makan, kami meneruskan perjalanan yang masih diiringi hujan yang kadang-kala agak lebat. Perasaan kami lega apabila kami sampai ke sekolah pada jam 12.05 tgh malam. Walaupun penat, namun pengalaman yang kami timba, tidak dapat kami lupakan....Terima kasih semua atas pengalaman ini......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan